Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Wymiana klocków hamulcowych. Kiedy jest konieczna?
Układ hamulcowy odgrywa ogromną rolę z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy samochodem. Jego skuteczność wynika z jakości wielu komponentów, jednak zdecydowanie najważniejszym z nich są tak zwane klocki hamulcowe. W toku eksploatacji podlegają one zużyciu i z czasem przestaje spełniać swoje zadanie tak, jak powinny. Dlatego należy pamiętać o ich wymianie. Kiedy należy się na to zdecydować?
Jak zużywają się klocki hamulcowe?
Klocki hamulcowe to stosunkowo prosty element mechaniczny układu hamulcowego – w momencie wciśnięcia przez nas pedału hamulca, klocki zaciskają się na tak zwanej tarczy hamulcowej, powstaje tarcie, w wyniku którego dochodzi do spowolnienia obrotu tarczy i zarazem koła. Klocki hamulcowe pokryte są specjalnymi okładzinami, które wykazują dużą odporność na rzeczone tarcia, jednak nie są niezniszczalne, z czasem ścierają się coraz mocniej i tym samym tracą swoją grubość.
Przeczytaj również: Jakie są rodzaje klocków hamulcowych?
Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe?
Ogólnie przyjętym wyznacznikiem skuteczności i trwałości klocka hamulcowego jest grubość jego okładziny.
– Powinna ona mieć więcej niż 1,5 mm, żeby klocek mógł być używany. Jeśli grubość okładziny jest równa lub mniejsza od tej wartości, klocek powinien zostać wymieniony na nowy – mówi specjalista firmy serwisu samochodowego Euromaster.
Jak rozpoznać dobry moment na wymianę klocka?
Współcześnie produkowane samochody wyposażane są w szereg elektronicznych czujników, które nadzorują pracę poszczególnych komponentów. Jeden z tych czujników odpowiedzialny jest za kontrolę stanu okładziny klocków hamulcowych. W momencie, kiedy klocek znajduje się już w stanie kwalifikującym go do wymiany, zostaniemy o tym poinformowani przez komputer pokładowy.
Przeczytaj również: Na jakie usterki narażone są samochody ciężarowe?
Zużycie klocków a przejechane kilometry
Jak widzimy, klocki zużywają się z czasem – im intensywniej z nich korzystamy, tym większe będzie ich wyeksploatowanie, a tym samym niższa sprawność. Zwlekanie do momentu, w którym osiągną one określoną grubość może okazać się więc dość ryzykowne. W celu optymalizowania bezpieczeństwa podczas jazdy wielu specjalistów zaleca więc wymienianie ich regularnie po przejechaniu około 15 do 25 tysięcy kilometrów. Skąd taki rozstrzał? Ponieważ klocki hamulcowe zużywają się wyłącznie wtedy, kiedy ich używamy. Jeśli generalnie spędzamy więcej czasu jeżdżąc po mieście, gdzie często musimy hamować i zatrzymywać samochód, klocki hamulcowe podlegają większemu zużyciu, niż w sytuacji, kiedy jeździmy na dłuższych trasach drogami szybkiego ruchu.
Przeczytaj również: Zużyte zaciski hamulcowe - wymiana czy regeneracja?
Niezależnie od tego, czy wymieniamy klocki hamulcowe w momencie ich dopuszczalnego zużycia, czy może działamy profilaktycznie, należy pamiętać, że klocki powinny być wymieniane parami na osi. Niedopuszczalne jest wymienianie klocków tylko na jednym kole, nawet jeśli pozostałe nie są w tym samym stopniu zużyte.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana