Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Trzy symptomy świadczące o tym, że opona jest uszkodzona

Stan techniczny opon to jeden z kluczowych elementów, mających ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy samochodem. Dlatego też wskazane jest regularne i bardzo dokładne kontrolowanie ich zużycia. Kontrola taka pozwala bowiem, ujawnić uszkodzenia opon, które przy pobieżnych oględzinach mogą być niezauważalne lub – co gorsza – zignorowane. Przyjrzyjmy się zatem trzem najczęstszym usterkom opon, które mają związek z ich eksploatacją.
Jak powstają eksploatacyjne uszkodzenia opon?
Uszkodzenie opony zazwyczaj kojarzy nam się z jej przebiciem, które zostało spowodowane czynnikami zewnętrznymi np. ostrymi elementami, leżącymi na jezdni. Ten tok rozumowania bierze się stąd, że tego typu usterka jest prawie natychmiast zauważalna. Jednak prócz przebicia czy pęknięcia, opony narażone są na uszkodzenia wynikające z ich codziennej eksploatacji. Trzy najczęściej spotykane przyczyny to ząbkowanie, zużycie jednostronne oraz środkowe. Ząbkowanie jest wynikiem eksploatacji opon w specyficznych warunkach. Wśród tych warunków można wymienić podróżowanie ze stałą prędkością na prostych, długich odcinkach np. jazda autostradą. Również zbieżność i kąt pochylenia kół mogą przyczyniać się do powstawania ząbkowania. Zaawansowane ząbkowanie może być powodem nieprawidłowego ciśnienia w oponie. Dlatego, jeśli w naszym samochodzie mamy z czymś takim do czynienia, to specjaliści zalecają wizytę w zakładzie wulkanizacyjnym. Sprawdzaniem opon pod kątem takich usterek zajmuje się np. firma Wulkanizacja Mobilna 24H z Jaworzna, która świadczy również całodobowe usługi pogotowia wulkanizacyjnego.
Kolejnym uszkodzeniem wynikającym z eksploatacji jest zużycie środkowej części bieżnika. Przypadłość ta dotyczy przede wszystkim aut wyposażonych w mocne silniki, poruszających się po mieście. Sprzyja temu energiczne przyspieszanie i częste hamowanie m.in. na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Trzecią usterką mającą swoje źródło w eksploatacji opon jest jednostronne zużycie bieżnika. Jednak w tym przypadku wina leży po stronie nieprawidłowej geometrii osi.
Jak można zminimalizować eksploatacyjne usterki opon?
Uszkodzeniom wynikającym z normalnego użytkowania opon nie można całkowicie zapobiec, ale można je znacząco ograniczyć. Dzięki temu nie tylko przedłużamy żywotność opon, ale też zwiększamy bezpieczeństwo podczas jazdy. Najważniejszą zasadą jest dostosowanie stylu jazdy do panujących warunków komunikacyjnych. W przypadku poruszania się po mieście zaleca się łagodny sposób prowadzenia samochodu. Z kolei na trasach szybkiego ruchu wskazana jest bardziej dynamiczna jazda, oczywiście z zachowaniem wszystkich środków bezpieczeństwa i zdrowego rozsądku. Kolejna rada dotyczy poddawania opon regularnym kontrolom w profesjonalnym zakładzie wulkanizacyjnym, który nie tylko sprawdzi ich stan techniczny, ale w razie potrzeby dokona odpowiednich napraw.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana