Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Stawki frachtowe w transporcie drogowym
Transport drogowy realizowany samochodem ciężarowym, to zdecydowanie najpopularniejszy sposób na szybkie przesłanie ładunku dowolnego typu. Rozbudowana sieć dróg w Polsce, Europie, jak i na całym świecie umożliwia dotarcie TIR-om w nawet najodleglejsze miejsca, łącząc tym samym producentów, hurtowników oraz sprzedawców z odbiorcami końcowymi. Nie bez powodu uważa się więc, że bez wspaniale rozwiniętej logistyki, wszystko wyglądałoby dziś zupełnie inaczej.
Porównywanie transportu do krwiobiegu, pozwalającego gospodarce swobodnie funkcjonować, jest naszym zdaniem jak najbardziej na miejscu. Uważamy również, że mówiąc o tym temacie, nie sposób nie poruszyć zagadnień kosztowych. Stawki frachtowe obowiązujące w spedycji drogą lądową to zagadnienie niezmiernie ciekawe, dlatego też stało się ono punktem wyjścia do napisania niniejszego artykułu, do którego pełnej lektury serdecznie zachęcamy.
Przeczytaj również: Jak transportować ładunki ponadgabarytowe?
Wyjaśnienie pojęcia frachtu
Pojęcie frachtu wpisane jest w transport od lat. Na samym początku używało się go jedynie w kontekście morskim – stąd mówi się także o frachtowcach, czyli statkach towarowych – mając na myśli opłatę za przewóz ładunków. Obecnie słowo to odnosi się ponadto to transportu drogowego, kolejowego oraz lotniczego. Nie da się przy tym ukryć, że od czasu swoich początków zyskało ono dodatkowe znaczenia, przyjmując między innymi rolę wiezionych dóbr, jak i samej czynności przewozu.
Przeczytaj również: Kiedy warto współpracować z firmą transportową?
Jak wyjaśnia nasz rozmówca – ekspert z firmy transportowej KOMA: Najczęściej fracht to po prostu wynagrodzenie za transport danego ładunku, wypłacane przewoźnikowi przez zleceniodawcę bądź też, czekającego po drugiej stronie, odbiorcę. Wysokość wypłaty to oczywiście kwestia indywidualna – rzecz do dogadania pomiędzy zainteresowanymi stronami. Zwykle przewoźnik pieniądze otrzymuje po wykonaniu swej pracy, choć czasem zdarza się, że zapłaty dokonuje się jeszcze przed wyruszeniem w drogę.
Co wpływa na wysokość stawki?
Nie istnieje jeden, dokładnie określony wzór, z którego wylicza się stawkę frachtową. Na jej wysokość wpływ ma cały szereg zmiennych, z których wyróżnia się rzecz jasna wartość, wagę, czy rodzaj towaru. Idąc dalej, na ostateczną cenę oddziałuje także sposób przewozu, jego szybkość, jak również odległość oraz przestrzeń zajmowana przez sam ładunek. Oprócz tego swój udział w owej kwocie mają: wartość ubezpieczenia, prestiż danego przewoźnika, oraz różne czynności dodatkowe, do których się on zobowiązuje.
Przeczytaj również: Na czym polega transport drogowy?
Koszty ponoszone przez przewoźnika
Stawkę firmy transportowej trzeba przede wszystkim traktować jako pokrycie kosztów wykonania zlecenia, jakie do najmniejszych przecież nie należą. Wysokość jedynej tylko marży, będzie na pewno zależna od ogólnej sytuacji rynkowej oraz – jak zawsze – wypadkowej popytu i podaży. Do tego doliczyć musimy wydatki na paliwo, a także przeróżne opłaty drogowe. Standardowo wyróżnia się kilka rodzajów stawek; mamy tu na myśli umowne, podstawowe, taryfowe, zwyczajowe oraz biężąco-przeciętne. Warto wiedzieć, że w przewozach ładunków obowiązują właściwie tylko stawki umowne, chyba że rozpatrujemy usługi świadczone przez firmy kurierskiej, gdzie wszystko opiera się na pewnej taryfie.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana