Materiał Partnera

Sprowadzenie auta zabytkowego z zagranicy - opis formalności

Sprowadzenie auta zabytkowego z zagranicy - opis formalności

Zabytkowe pojazdy powodują u prawdziwych entuzjastów motoryzacji podwyższone ciśnienie i przyspieszone tętno. Piękno klasycznych linii, błyszczące chromy, markowe emblematy, kryjące bogatą historię automobilizmu, pobudzają wyobraźnie i podsycają emocje. Jeśli chciałbyś stać się częścią tej historii i marzysz o aucie zabytkowym, dowiedz się, jakich formalności musisz dokonać przy sprowadzeniu go z zagranicy.

Jakie samochody uważamy za zabytkowe?

Choć dla wielu ludzi pojęcie słowa „zabytkowy” może mieć różne konotacje, to Prawo o ruchu drogowym wyraźnie wskazuje, jakie auta można uznać za kolekcjonerskie. Spełniać powinny następujące kryteria:

  • muszą być starsze niż 25 lat,
  • nie mogą być produkowane od minimum 15 lat,
  • muszą składać się przynajmniej w 75% z oryginalnych podzespołów.

Odstępstwem od tej zasady objęte mogą być pojazdy młodsze niż 25-letnie, ale unikatowe z racji wyjątkowych rozwiązań konstrukcyjnych i jednostkowej produkcji. Więcej informacji na temat samochodów zabytkowych można zdobyć na stronie internetowej firmy zajmującej się renowacją samochodów zabytkowych Rzepecki Auto z Jabłonnej koło Warszawy.

Zakup oldtimera z zagranicy

Kryteria decydujące o zabytkowym charakterze pojazdu w wielu częściach świata mogą się różnić. Dlatego przed sprowadzeniem zabytkowego samochodu z zagranicy warto zapoznać się z przepisami prawnymi danego kraju. Należy zaznaczyć, że kupno auta zabytkowego poza granicą Polski należy sformalizować zawarciem umowy ze sprzedającym lub w przypadku zakupu od firmy otrzymaniem faktury. Dokumenty muszą zawierać dane obydwu stron transakcji oraz pojazdu, a także cenę (w Euro dla transakcji dokonanej w strefie Euro). Następnie należy zadbać o wyrejestrowanie auta we właściwym urzędzie, co zostanie odnotowane lub potwierdzone odpowiednim zaświadczeniem (o ile taką formalność przewiduje miejscowe prawo). Po wyrejestrowaniu z reguły otrzymuje się tymczasowe numery rejestracyjne.

Formalności zakupu auta zabytkowego w kraju

Po przekroczeniu granicy właściciel musi poddać pojazd badaniu technicznemu i zgłosić się do urzędu celnego, w którym zobowiązany jest przedłożyć przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego kopie (oryginały należy mieć przy sobie) dokumentów pojazdu, fakturę lub umowę kupna, książkę pojazdu, dowód wyrejestrowania i zaświadczenie o stanie technicznym z polskiej stacji diagnostycznej. Na koniec należy uiścić odpowiedni podatek akcyzowy, a także cło i VAT, jeżeli pojazd był ostatnio zarejestrowany poza Unią Europejską. Wówczas można będzie zarejestrować samochód w urzędzie komunikacji według standardowej procedury.

Dziękujemy za dodanie oceny

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza:

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję