Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rola i zadania parownika w instalacjach LPG
W zbiornikach LPG instalacji samochodowych gaz przechowywany jest pod ciśnieniem w postaci ciekłej. W zależności od zastosowanego w samochodzie systemu zasilania gaz doprowadzany jest do silnika w stanie skroplonym lub lotnym. Wykorzystanie fazy lotnej gazu wymaga zmiany stanu skupienia, czyli odparowania skroplonej mieszaniny propanu-butanu. Zmiana ta zachodzi w parowniku -regulatorze, który jest bardzo ważnym elementem instalacji gazowej. Przyjrzyjmy się bliżej jego działaniu.
Funkcje parownika-regulatora ciśnienia w instalacji LPG
Podstawowym zadaniem parownika-regulatora ciśnienia jest odparowanie skroplonego propanu-butanu. Ponadto obniża on ciśnienie gazu (skąd jego druga, popularna i częściej używana nazwa – reduktor) oraz zapewnia stałe ciśnienie gazu dostarczanego do magistrali paliwowej. Bez tego urządzenia nie jest możliwa praca systemu zasilania. W czasie jazdy reduktor dostarcza paliwo w ilości zaspakajającej zapotrzebowanie silnika. Po unieruchomieniu silnika elektromagnetyczny zawór odcinający, stanowiący wyposażenie reduktora uniemożliwia niekontrolowany wyciek gazu.
Przeczytaj również: Kiedy i dlaczego warto zainwestować w LPG w samochodzie?
Prawidłowe działanie parownika LPG
Podczas rozprężania mieszaniny propan-butanu temperatura obniża się osiągając wartości poniżej zera, zależą one od ilości przepływającego gazu. Innymi słowy, im wyższe obroty silnika I jego obciążenie, tym chłodniejszy gaz. Jeśli nie doprowadzimy odpowiedniej ilości ciepła możliwe jest zarówno zablokowanie reduktora (możliwe jest wystąpienie korków lodowych) jak i doprowadzenie do silnika gazu skroplonego. Co w konsekwencji prowadzi do całkowitej utraty kontroli nad ilością gazu doprowadzanego do silnika. Czyli parownik wymaga podgrzewania i w tym celu wykorzystuje się ciepłocieczy chłodzącej silnik. Oczywiście wymaga się, aby konstrukcja komory wymiany ciepła w parowniku zapewniała w całym zakresie obciążeń silnika stałą temperaturę gazu opuszczającego parownik-regulator ciśnienia – wyjaśnia ekspert z firmy Auto Gaz Śląsk w Katowicach.
Nawet przy prawidłowym połączeniu reduktora z układem chłodzącym jednostki napędowej utrzymanie wymaganych parametrów pracy jest trudnym zadaniem. Dlatego parownik LPG zawsze musi być dopasowany do mocy silnika – posiadać rezerwę wydajności, która zapewni zwiększone zapotrzebowanie na gaz w trakcie jazdy. Konstrukcja oraz zabezpieczenia reduktora muszą być dostosowane do typu instalacji; podczas gdy regulatory membranowo-dźwigniowe mogą być stosowane we wszystkich generacjach układów zasilania, to regulatory membranowo-tłoczkowe są przeznaczone wyłącznie do systemów IV generacji; obecnie we wszystkich instalacjach montowane są parowniki-regulatory ciśnienia sterowane elektronicznie, parowniki-regulatory ciśnienia sterowane pneumatyczne są dzisiaj rzadkością, gdyż są przeznaczone dla systemów I generacji.
Przeczytaj również: LPG w nowym samochodzie. Kiedy to się opłaca?
Wykorzystanie napędu na gaz w samochodzie jest dla kierowcy dużą oszczędnością. Jednak, aby instalacja LPG służyła długo i bezawaryjnie, musi zostać prawidłowo skonfigurowana i zamontowana. Dlatego montaż instalacji gazowej w aucie warto powierzyć sprawdzonym fachowcom i zdecydować się na system od dobrego producenta. Bardzo ważny jest też regularny serwis układu oraz niezwłoczna wymiana części, które uległy zużyciu.
Przeczytaj również: Czy pandemia koronawirusa wpływa na ceny LPG?
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana