Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rola gumy w przemyśle motoryzacyjnym
Produkty gumowe używane do konstrukcji samochodu to nie tylko opony. Udział gumy w budowie auta – i innych pojazdów mechanicznych – jest znacznie większy. Z gumy wytwarzane są także m.in. paski klinowe, amortyzatory, elementy zawieszenia oraz, rzecz jasna, wszelki węże i przewody oraz paski rozrządu. Co decyduje o tak ważnej roli gumy w przemyśle motoryzacyjnym? Sprawdźmy, przyglądając się najważniejszym cechom tego tworzywa.
Odporność gumy na substancje chemiczne
Guma jest tworzywem sztucznym otrzymywanym z kauczuku naturalnego oraz kauczuków syntetycznych i substancji, które w odpowiednich proporcjach nadają jej odpowiednie właściwości. Odpowiednie, to znaczy takie, które pozwalają wyrobom gumowym pełnić swoje funkcje w określonych warunkach.
Gdy mowa o roli gumy w przemyśle motoryzacyjnym, trzeba koniecznie podkreślić jej wysoką odporność chemiczną – zauważa nasz rozmówca, pracownik przedsiębiorstwa LARKIS, specjalizującego się m.in. w produkcji wyrobów gumowych – To, jaki materiał konstrukcyjny wybierzemy, każdorazowo zależy od środowiska chemicznego i temperatury, w których artykuły będą pracować. A że kauczuki są wysoce odporne na działanie różnych cieczy, w tym także dla paliw, płynów chłodzących i do spryskiwaczy, olejów silnikowych, to wyprodukowane z nich wyroby są powszechnie stosowane w branży motoryzacyjnej.
Jednym z rodzajów gum technicznych, wyjątkowo odpornych na alkohole, smary i oleje, jest NBR – to właśnie ona jest często wykorzystywana do produkcji opon, dętek, węży technicznych i elementów amortyzacji pojazdów.
Wysoka wytrzymałość mechaniczna
Wyroby gumowe dla motoryzacji cechuje także duża wytrzymałość mechaniczna wynikająca m.in. z ich wysokiej elastyczności. Takie artykuły są rozciągliwe, a przy tym wykazują niezrównaną odporność na ściskanie i trwałe odkształcenia. Co więcej, ich zaletami są dobra izolacja cieplna i dźwiękowa.
Te elementy konstrukcyjne samochodów, które muszą być odporne na wibracje, mają tłumić drgania lub uszczelniać (czyli przede wszystkim uszczelki, sznury, podkładki, profile, kształtki), są wykonane właśnie z gumy. Są to m.in.:
- uszczelnienia (lamp, reflektorów, okien, drzwi),
- elementy układów chłodzenia, wentylacji i klimatyzacji,
- czujniki poduszek powietrznych,
- odbojniki i amortyzatory.
Obok opon, które mają największy udział wagowy elementów gumowych w pojazdach, są uszczelnienia karoserii: okien i drzwi. W przeciwieństwie do opon podlegają one dość prostym zasadom recyklingu; dają się łatwo wymontować, a do ich odzysku i przetwarzania wykorzystuje się te metody, co wobec innych wyrobów gumowych.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana