Materiał Partnera

Po czym poznać, że turbosprężarka wymaga wymiany na nową?

Po czym poznać, że turbosprężarka wymaga wymiany na nową?

Jeszcze do niedawna turbosprężarki były obecne w silnikach samochodów ciężarowych i sportowych – dziś można się z nimi zetknąć coraz częściej w zwykłych samochodach osobowych. Choć są one dość wytrzymałe, to jako mechanizmy ruchome mają również ograniczoną żywotność – prędzej czy później może więc nadejść moment, kiedy konieczna stanie się ich wymiana.

Ile wytrzymuje turbosprężarka?

Teoretycznie żywotność turbosprężarki powinna równać się żywotności jednostki napędowej. Praktyka jednak pokazuje, że wcale tak nie jest – turbosprężarki zużywają się szybciej, a duży wpływ na tempo zachodzenia tego procesu ma sposób ich eksploatacji. Przy prawidłowym użytkowaniu turbosprężarki mogą dobrze spisywać się na dystansie około 200-250 tysięcy kilometrów - zakładając, że przeciętny roczny przebieg wynosi około 15 tys. km, turbosprężarka zacznie „padać” dopiero po około 13-16 latach od daty montażu. Problem w tym, że wielu kierowców nie stosuje się do zasad prawidłowej eksploatacji, co może skrócić czas użyteczności turbosprężarki nawet o połowę.

Jak rozpoznać zużycie turbosprężarki?

Nadmierne zużycie turbosprężarki można rozpoznać po następujących objawach:

  • nieregularne rozwijanie mocy silnika,
  • nadmierne spalanie paliwa,
  • spadek osiągów silnika,
  • gwizdy, stuki i inne dźwięki dochodzące z komory silnika,
  • przechodzenie silnika w tryb awaryjny.

Objawy te mogą rozwijać się powoli, z początku nie dając o sobie znać, przez co wykrycie ich jest dość trudne – z czasem po prostu przyzwyczajamy się do tego, że samochód nie działa tak, jak powinien.

Wymiana czy regeneracja?

Wymiana turbosprężarki wiąże się ze wydatkiem rzędu kilku tysięcy złotych. Dlatego warto rozważyć regenerację wyeksploatowanego urządzenia – usługi tego typu świadczy firma Silesia Cars Center. Na czym polega regeneracja turbosprężarki? W dużym skrócie to proces przywracania używanego urządzenia do jej pierwotnego stanu technicznego – fachowo wykonana regeneracja powoduje, że turbosprężarka jest sprawna niemal w takim samym stopniu, jak nowe urządzenia. Regeneracja to nie to samo co naprawa, która skupia się na usunięciu bieżących usterek i nie gwarantuje sprawności urządzenia. Po wymontowaniu z samochodu turbosprężarka jest dokładnie oczyszczana, a elementy, który noszą ślady nadmiernego zużycia wymienia się na nowe. Regeneracja turbosprężarki to atrakcyjna alternatywa dla wymiany urządzenia – za usługę zapłacimy około 300-400 złotych, plus koszt części zapasowych. Jest to jednak opcja dostępna wyłącznie w sytuacji, kiedy uszkodzenia lub korozja turbosprężarki nie są zbyt rozległe

Dziękujemy za dodanie oceny

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza:

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję