Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Na czym polega proces recyrkulacji spalin w układach EGR?
Zanieczyszczenie powietrza sprawia, że wzrasta presja na wyeliminowanie lub ograniczenie wszelkich źródeł emisji substancji, które się do niego przyczyniają. Dotyczy to także projektowania samochodów i stosowanych w nich silników spalinowych. Jednym ze sposobów mogących doprowadzić do osiągnięcia tego celu jest instalowanie układów pozwalających na dodatkowe oczyszczanie powstających spalin, takich jak np. układ EGR (Exhaust Gas Recirculation).
Jak działa układ ERG?
Układ EGR pozwala na zmniejszenie emisji szczególnie szkodliwych dla środowiska naturalnego tlenków azotu (NOx), które powstają w wyniku łączenia się azotu zawartego w powietrzu atmosferycznym zasysanym do silnika, a częściowo także znajdującego się w spalanym paliwie z tlenem. Reakcja ta zachodzi w wysokiej temperaturze panującej w komorze spalania. Układ ERG pozwala na zastąpienie części powietrza trafiającego do cylindrów spalinami. W ten sposób istnieje możliwość zachowania optymalnych warunków spalania i generowanej mocy, przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości powstających tlenków azotu. Działanie systemu ma jednak sens tylko wówczas, gdy nie wpływa znacząco na pracę silnika, a zatem przy dużej ilości tlenu i niewielkiej ilości paliwa, czyli przy ubogiej mieszance podawanej w średnim zakresie obrotów.
Działanie systemu EGR wymaga współpracy kilku elementów. Znaczenie ma właściwe działanie zaworu EGR, który kieruje część spalin – maksymalnie do około 30% w silnikach benzynowych i do około 50% w silnikach diesla – do kolektora dolotowego. W przypadku silników z zapłonem samoczynnym spaliny muszą być wychłodzone, dlatego wcześniej trafiają do chłodnicy EGR, gdzie z udziałem odpowiedniego chłodziwa ich temperatura jest zmniejszana do wymaganego poziomu.
Usterki układu ERG i możliwości jego regeneracji
Układ EGR, tak jak wszystkie systemy montowane w urządzeniach mechanicznych z czasem ulega zużyciu, a nierzadko także awariom. Objawiają się one na ogół problemami w utrzymywaniu stałych obrotów silnika i jego dławieniu się, jak również wzrostem zużycia paliwa. W niektórych bardziej zaawansowanych przypadkach może dojść do dymienia z układu wydechowego oraz nieprawidłowego działania silnika wskutek przekraczających normy odczytów z czujników kontrolujących jakość spalin. Ze względu na wysoką cenę układów ERG ich elementy np. chłodnica są poddawane kompleksowej regeneracji, wiążącej się również z wymianą uszczelnień. Specjalizujące się w takiej działalności firmy, jak zajmujący się układami chłodzenia MAXIMUS, oferują regenerowane recylkulatory spalin o sprawności odpowiadającej częściom OEM. Dostępne są urządzenia przystosowane do pracy w konkretnych modelach ciężarówek, istnieje też możliwość wykonania podzespołu o nietypowej konstrukcji dopasowanego do wymogów dowolnego pojazdu.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana