Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jaką funkcję w samochodzie pełni wahacz?
Samochody to skomplikowane maszyny, składające się z ogromnej ilości różnego rodzaju elementów – elementy te można podzielić na podzespoły i układy, spełniające bardzo określoną rolę. Jednym z takich układów jest zawieszenie, którego kluczowym komponentem jest tak zwany wahacz. Choć wielu kierowców nie zdaje sobie z tego sprawy, wahacz ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Jaka jest jego funkcja?
Wahacz – do czego służy?
Wahacz to metalowy element, który kształtem zwykle przypomina litery A lub U. Na pierwszy rzut oka funkcja wahacza nie jest skomplikowana – służy on za połączenie koła (a konkretnie jego piasty) z nadwoziem pojazdu.
- Rzecz w tym, że połączenie takie nie może być sztywne – mówi przedstawiciel firmy Rozruch – W przeciwnym przypadku wszelkie drgania koła przechodziły na całą resztę konstrukcji samochodu. Nie tylko powodowałoby to znaczne obniżenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy, ale również przyczyniałoby się do powstawanie bardzo silnego mechanicznego oddziaływania na pozostałe komponenty pojazdu. Nawet niewielkie, ale trwające długo drgania powodowałoby ich uszkodzenia. Dlatego połączenie jest ruchome – wahacz jest połączony z kołem, ale jednocześnie reaguje na jego ruch, stabilizuje je podczas jazdy po nierównym terenie lub podczas wykonywania manewrów. Dzięki niemu mogą działać pozostałe elementy zawieszenia, takie jak amortyzatory.
Jak zatem widać, wahacz pełni bardzo istotną rolę w funkcjonowaniu pojazdu, a jego usterek nie powinno się ignorować.
Jak rozpoznać wadliwy wahacz?
Wahacze muszą być bardzo solidne, jednak nawet najlepszy komponent z czasem ulegnie zużyciu – odpowiedzialne są za to ogromne obciążenia, którym są one poddawane. Jak rozpoznać, że wahacz się zużył i powinno się go wymienić na nowy? Wystarczy zwrócić uwagę na to, jak pracuje nasz samochód. Jeśli podczas ruszania doświadczamy szarpania, pojazd gorzej niż wcześniej reaguje na skręcanie albo trudniej jest nam utrzymać prawidłowy tor jazdy, a przy tym podczas jazdy po nierównościach słyszymy charakterystyczne stuki, powinniśmy sprawdzić, czy wahacz nie uległ uszkodzeniu. Nawet jeśli nie obserwujemy podobnych objawów, warto raz na kilka miesięcy sprawdzić stan wahaczy – jeśli są one pogięte, pęknięte lub skorodowane, powinniśmy je od razu naprawić lub wymienić na nowe. Ta druga opcja jest w dzisiejszych czasach rekomendowania – regeneracja uszkodzonego elementu nie da nam tak dobrych rezultatów, jak zamontowanie nowego, ponadto cenowo wymiana może być dużo bardziej opłacalna. Wymianę możemy przeprowadzić samemu, jeśli jednak nie mamy odpowiedniego doświadczenia rozsądniej będzie udać się z tym do profesjonalnego warsztatu samochodowego. Zapłacimy wtedy więcej, jednak zyskamy pewność, że operacja została wykonania jak należy.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana