Materiał Partnera

Jak transportować ładunki ponadgabarytowe?

Jak transportować ładunki ponadgabarytowe?

Transport kołowy, jako najbardziej rozwinięta forma przewozu różnego typu towarów musi niekiedy sprostać nietypowym wyzwaniom. Do tego typu przedsięwzięć należy z pewnością transport ponadgabarytowy. Przewóz towarów o niestandardowych wymiarach lub wadze musi uwzględniać nie tylko logistykę przedsięwzięcia, ale także przepisy nałożone przez ustawodawcę. Niewłaściwie przygotowany może doprowadzić nie tylko do niebezpiecznych sytuacji w ruchu drogowym, ale także spowodować duże straty materialne. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak przewozi się ładunki ponadnormatywne.

Transport ponadnormatywny – jak go zdefiniować?

Przewóz towarów pojazdami lub zespołem pojazdów, których naciski osi z ładunkiem lub bez przekracza przewidziane dla konkretnej drogi w przepisach o drogach publicznych normy, traktowany jest jako transport ponadnormatywny. Dotyczy to także sytuacji, w których wymiary, czy też rzeczywista masa całkowita pojazdu wraz z przewożonym towarem albo bez niego są większe od dopuszczalnych w przepisach ustawy o ruchu drogowym. W praktyce, za transport ponadgabarytowy uważa się przewożenie ładunku, którego całkowitą długość przewyższa 16,50 m, szerokość 2,50 m, wysokość 4,00 m, a masa  jest większa niż 42 tony.

„Ładunki ponadgabarytowe to te, które przekraczają dopuszczalne w prawie drogowym normy, przede wszystkim o niestandardowych wymiarach i dużej wadze. Do najczęściej przewożonych ładunków ponadnormatywnych zalicza się konstrukcje lub ich elementy, części dużych instalacji przemysłowych, zbiorniki, maszyny budowlane, urządzenia przemysłowe i energetyczne. Najlepsze firmy zajmujące się spedycją i logistyką transportu, takie jak nasza – przekonuje przedstawiciel firmy Net-Cargo – organizują przewozy ponadgabarytowe z uwzględnieniem wszystkich zasad bezpieczeństwa narzuconych przez prawo o ruchu drogowym”.

Jak przepisy precyzują przewozy nienormatywne?

Przepisy dotyczące ładunków ponadnormatywnych precyzuje ustawa Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. Określają one zasady prowadzenia transportu towarów o nietypowych rozmiarach i wadze przekraczającej dopuszczane normy. Przewiduje ona siedem rodzajów zezwoleń, niezbędnych do organizacji transportu ponadgabarytowego. Część tych zezwoleń dotyczy ładunków podzielnych, część natomiast niepodzielnych, które bez niewspółmiernie wysokich kosztów lub ryzyka powstania szkody nie mogą być podzielone na mniejsze ładunki.

Bezpieczeństwo mienia i ludzi przede wszystkim

Logistyka przewożenia towarów nienormatywnych wymaga dużego doświadczenia, umiejętności i wiedzy technicznej, administracyjnej i prawnej. Dlatego też musi być prowadzona przez specjalistyczne firmy transportowe. W pierwszym etapie konieczne jest zdobycie stosowanego zezwolenia. Musi ono zawierać informacje o czasie trwania transportu i dokładną trasę przejazdu wraz z określoną liczbą przejazdów, dane dotyczące rodzaju pojazdu realizującego transport, a także warunki dostosowania infrastruktury drogowej. Jeżeli jest to wymagane, należy także określić sposób pilotowania transportu.

Równoległym dzianiem jest przygotowanie logistyki przedsięwzięcia. Wymaga ona uwzględnienia warunków drogowych, sposobu transportu i odpowiedniego zabezpieczenia trasy przejazdu. Planując trasę, należy brać pod uwagę różnego typu utrudnienia wynikające z szerokości dróg, wysokości wiaduktów, rozmiarów rond i wysepek oraz innych okoliczności. Firmy transportowe chętnie realizują przewozy ponadgabarytowe w porach o najmniejszym natężeniu ruchu, bardzo często nocą.

Wszystkie prace logistyczne wymagają współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która udziela wszelkich informacji o utrudnieniach, co pozwala najlepiej zaplanować transport. Transport ponadnormatywny to proces złożony i wymagający współpracy z zarządcą dróg i policją. Najlepiej zlecić go doświadczonej firmie transportowej, która specjalizuje się w tego typu przewozach. Gwarantują one pełne bezpieczeństwo zarówno mienia, jak i uczestników ruchu drogowego.

Dziękujemy za dodanie oceny

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza:

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję