Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak sprawdzić stan zawieszenia samochodu?
Każda osoba posiadająca samochód wie, jak ważne są regularne przeglądy pojazdu. Pozwalają na znalezienie usterek, które nie zawsze są zauważalne podczas jazdy. Dzięki temu można w szybkim czasie naprawić daną rzecz, aby zapobiec poważniejszym problemom w przyszłości. Jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu jest układ zawieszenia, od którego zależy sterowność samochodu, a także bezpieczeństwo jazdy. Awaria jakichkolwiek elementów zawieszenia może stać się przyczyną uszkodzenia całego układu. Z tego względu, niezwykle ważne jest regularne badanie tego elementu samochodu. Zawieszenie auta powinno być także sprawdzone przed jego zakupem, jeżeli mamy w planach kupno używanego pojazdu. W jaki sposób sprawdzić dokładnie stan układu zawieszenia?
Elementy układu zawieszenia
Jedna z najważniejszych części układu zawieszenia to wahacze. Są one odpowiedzialne za prowadzenie dolnej osi zawieszenia. Przednie wahacze zużywają się z reguły znacznie szybciej, a więc konieczne jest ich regularne kontrolowanie. Elementami odpowiedzialnymi za utrzymanie odpowiedniej geometrii w czasie jazdy oraz za tłumienie drgań są tuleje przedniego wahacza.
Przeczytaj również: Gdzie warto kupić opony do samochodu i kiedy przeprowadzać ich wymianę?
Tuleje są bardzo często montowane na stałe, zwłaszcza w nowszych samochodach. Z tego powodu, w razie zużycia konieczna jest wymiana całego elementu. Ta część podwozia pomaga w zachowaniu odpowiedniej stabilności samochodu. Podczas sprawdzania stanu zawieszenia, należy więc zwrócić na nią szczególną uwagę, ponieważ jej zużycie może powodować niestabilność pojazdu, zwłaszcza na koleinach.
Przeczytaj również: Jak przebiega malowanie zacisków hamulcowych?
Sprawdzanie zawieszenia
Obecnie pojazdy mogą posiadać różne rodzaje układu zawieszenia. W ich skład wchodzą elementy tłumiące, a także elementy prowadzące koło i elementy resorujące. Diagnostyka polega na dokładnym sprawdzeniu poszczególnych elementów.
Przeczytaj również: Jak wygląda montaż opon motocyklowych w Poznaniu?
Jak mówi specjalista z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów Motozeg – Diagnostyka, oferującej m.in. diagnostykę zawieszenia: Sprawdzenie stanu zawieszenia jest możliwe wyłącznie przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Z tego względu, na skontrolowanie układu warto udać się do stacji diagnostycznej bądź do profesjonalnego warsztatu. Diagnostyka zawieszenia opiera się głównie na sprawdzeniu stopnia tłumienia amortyzatorów, a także ocenieniu luzów, które występują w połączeniach. Zbadane zostają również opór tarcia oraz sztywność sprężystych elementów.
Objawy uszkodzonego zawieszenia
Pierwszą oznaką problemów z zawieszeniem mogą być niepokojące hałasy, jak np. charakterystyczne stukanie, występujące nawet przy wolnej jeździe. Jest to najczęściej objaw luźnego stabilizatora. Stukanie może być także skutkiem uszkodzenia sworzni wahaczy. Awaria tego elementu zawieszenia może skutkować niekontrolowaną zmianą kierunku jazdy. Większość części układu jest odpowiedzialnych za kontrolowanie jazdy i utrzymywanie odpowiedniego kierunku. W związku z tym ignorowanie jakichkolwiek objawów świadczących o uszkodzeniu zawieszenia może być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia.
Zawieszenie samochodu jest bardzo ważnym elementem, odpowiadającym za wiele funkcji pojazdu. Z tego powodu, jego stan powinien być sprawdzany regularnie przy pomocy specjalistycznego sprzętu.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana