Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak dbać o turbosprężarkę samochodową
Jeszcze do niedawna turbosprężarki były montowane jedynie w samochodach zasilanych dieslem, jednak współcześnie coraz częściej można je spotkać także w pojazdach na benzynę. Ten dość prosty w konstrukcji element okazuje się jednak wrażliwy na warunki eksploatacji. Wymiana lub jego naprawa nie należą do tanich. Na żywotność turbiny wpływ ma wiele czynników, ale większość z nich zależy od kierowcy.
Jak działa turbosprężarka?
Turbosprężarka spręża powietrze, które następnie dostaje się do cylindra, zapewniając bardziej wydajne spalanie. Napędzany gazami wydechowymi wirnik turbosprężarki obraca się z prędkością sięgającą nawet 200 000 obrotów na minutę, co świadczy o ekstremalnych warunkach pracy tego elementu. Sytuacji nie poprawia wysoka, bo sięgająca aż kilkuset stopni Celsjusza, temperatura wewnątrz mechanizmów.
W teorii turbosprężarka powinna bezproblemowo działać przez cały okres eksploatacji silnika. Ale w praktyce często okazuje się, że turbiny wytrzymują tylko przebiegi rzędu 50 000 kilometrów. Wszystkiemu winna jest nieprawidłowa eksploatacja. Wyeksploatowane turbosprężarki muszą zostać poddane wymianie lub profesjonalnej regeneracji.
Decyzji o naprawie nie należy odwlekać w czasie. Szczególnie niebezpieczne są uszkodzone turbiny w pojazdach zasilanych dieslem. Dochodzi wówczas do zassania większej ilości oleju silnikowego, niż jest to konieczne, co może prowadzić do rozbiegania się jednostki napędowej. W takiej sytuacji silnik zaczyna spalać własny olej, błyskawicznie wchodzi na obroty i całkowicie wymyka się spod kontroli elektroniki, stwarzając tym samym niebezpieczeństwo na drodze.
Jak przedłużyć żywotność turbiny?
Istnieje kilka zasad, których przestrzeganie skutkuje zwiększeniem żywotności turbosprężarki. Większość kierowców zdaje sobie sprawę z obowiązku jej schłodzenia po dużym obciążeniu, na przykład po pokonaniu dużego odcinka autostrady. Nagłe wyłączenie silnika, czyli przerwanie cyrkulacji oleju, może doprowadzić do zwęglenia środka smarnego na łożyskach. Aby tego uniknąć, należy odczekać ze zgaszeniem silnika minutę lub dwie. Niezwykle ważną rolę odgrywa także troska o olej silnikowy. Kluczowym aspektem jest regularna kontrola jego stanu i stosowanie produktów spełniających parametry określone przez producenta.
Chcąc zwiększyć żywotność turbiny, należy także pamiętać o delikatnym traktowaniu zimnego silnika. Jest to spowodowane tym, iż turbosprężarka leży w sporej odległości od magistrali olejowej. Wciskanie gazu podczas uruchamiania jednostki napędowej może doprowadzić do sytuacji, w której niesmarowane łożyska się zatrą. Dopóki silnik nie rozgrzeje się, nie należy wkręcać go na więcej niż 3 000 obrotów na minutę.
Wpływ na kondycję turbiny ma też ogólna dbałość o stan techniczny samochodu. Warto regularnie wymieniać filtr powietrza. Nie wolno lekceważyć jakichkolwiek problemów technicznych. Każda niepokojąca zmiana powinna być natychmiast sprawdzona – przypomina pracownik serwisu turbosprężarek Turbolux, specjalizującego się w diagnostyce, regeneracji oraz wymianie i sprzedaży turbin do samochodów wszystkich marek.
Dostosowanie się do powyższych porad jest w stanie przyczynić się do przedłużenia żywotności turbiny. Problemów z turbosprężarką nie warto bagatelizować. Z kolei odpowiednie użytkowanie przekłada się na oszczędność nerwów i niemałych środków, które musiałyby zostać przeznaczone na naprawy.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana