Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak dbać o filtry DPF?
Filtry DPF to stały element wyposażenia wszystkich pojazdów z silnikiem Diesla wyprodukowanych po 2000 roku. Ich montaż pozwala znacząco redukować emisję spalin do atmosfery. Niestety filtr cząstek stałych podczas użytkowania w warunkach miejskich może ulec zapchaniu. Prowadzi to do pogorszenia parametrów pracy silnika i wzrostu spalania. Jak temu zapobiec? Wyjaśniamy to w przygotowanym artykule.
Co wpływa na żywotność DPF?
Negatywny wpływ na żywotność DPF montowanego w silnikach Diesla ma eksploatacja w warunkach miejskich. Jazda na krótkich odcinkach uniemożliwia jednostce napędowej osiągnięcie optymalnej temperatury pracy. Efektem tego jest zapchanie światła filtra przez osady węgla i popiołu. Problemy z DPF mogą pojawić się już w połowie okresu żywotności deklarowanego przez producenta.
Niebagatelny wpływ na żywotność filtra cząstek stałych ma również stan techniczny silnika. Brak dbałości o jednostkę napędową w aucie bezpośrednio przekłada się na pogorszenie stanu DPF. Nie bez znaczenia jest sposób użytkowania pojazdu. Kierowcy preferujący ofensywny styl jazdy, który mocno obciąża silnik, muszą liczyć się z większym ryzykiem uszkodzenia filtra DPF.
Żywotność filtra DPF obniża także stosowanie słabej jakości oleju silnikowego oraz wydłużenie interwałów jego wymiany.
Jak uniknąć zapchania filtra DPF?
Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na wydłużenie żywotności oraz poprawę jakości pracy filtra cząstek stałych.
Zalicza się do nich:
- Jazda na długich dystansach
- Krótsze interwały olejowe
- Ecodriving
- Używanie dodatków do paliwa
- Czyszczenie i regeneracja filtra DPF
- Regularne uzupełnianie płynu w filtrze FAP
- Kontrola szczelności turbiny i wtryskiwaczy
- Wypalanie DPF
Jazda na krótkich dystansach skraca żywotność DPF. Co zrobić w sytuacji, kiedy auto służy głównie jako środek transportu z domu do pracy? W takiej sytuacji warto raz w tygodniu urządzić sobie dłuższą przejażdżkę, podczas której silnik będzie pracował przynajmniej przez 10 minut na poziomie 2000-3000 obrotów.
Prawidłowa praca DPF zależy również od jakości serwisu olejowego. W tym miejscu warto poruszyć kilka kwestii. Pierwszą z nich jest rodzaj oleju, który bezwzględnie powinien odpowiadać zaleceniom producenta. Kolejną kwestią jest skrócenie interwałów olejowych do 10-15 tysięcy kilometrów. Na pewno nie można ufać reklamom zachwalającym preparaty typu Long Life. Na dłuższą metę nie zapewniają one optymalnej ochrony.
Dbałość o filtr cząstek stałych warto zacząć od…siebie. Ecodriving to sposób na skuteczne uniknięcie zapchania DPF. Płynne przyspieszanie i unikanie wciskania pedału gazu do deski zapobiega dostawaniu się niespalonego paliwa do układu wydechowego, gdzie zamienia się w sadzę.
O filtr DPF można zadbać, stosując specjalne dodatki do paliwa. Wspomagają one proces wypalania sadzy, a tym samym obniżają ryzyko zapchania się filtra.
Czyszczenie i regeneracja to kolejny element dbałości o filtr DPF. Najlepiej przeprowadzić je w momencie, kiedy pogorszą się osiągi jednostki napędowej przy jednoczesnym wzroście spalania. W pierwszej kolejności można przeczyścić filtr używając specjalnego środka służącego do regeneracji DPF. To prosty zabieg, który może przynieść zadziwiająco dobre efekty.
W przypadku mokrego filtra cząstek stałych (FAP) bardzo ważnym elementem prawidłowej konserwacji jest regularne uzupełnianie poziomu płynu. Podczas tankowania najlepiej napełniać zbiornik paliwa do końca, co ułatwia pracę dozowników podających płyn uszlachetniający do oleju napędowego.
W przeciwieństwie do sadzy, którą można wypalić, zanieczyszczenie filtra olejem może przysporzyć dużo większych problemów. Dlatego warto regularnie kontrolować szczelność turbiny i wtryskiwaczy. W ten sposób można uniknąć potencjalnych problemów wynikających z osadzenia się pozostałości oleju wewnątrz DPF.
Wypalanie DPF jest kolejnym sposobem ochrony tej części przed ponadnormatywnym zużyciem. Cały proces odbywa się w temperaturze ok. 400 stopni. Podczas wypalania jednostka napędowa musi pracować na wysokich obrotach. Najlepsze warunki do przeprowadzenia całej procedury panują na drogach szybkiego ruchu, gdzie można poruszać się przez dłuższy czas ze stałą prędkością. W niektórych pojazdach całą procedurę można wykonać na postoju. Optymalnym rozwiązaniem wydaje się jednak wypalania filtra cząstek stałych w warunkach serwisowych.
„Do tego celu wykorzystujemy specjalistyczne oprogramowanie, które inicjuje proces wypalania sadzy. Dużym atutem jest fakt, że cała operacja odbywa się w bezpiecznych warunkach, co znacznie zmniejsza ryzyko uszkodzenia silnika.” – wyjaśnia specjalista zatrudniony w firmie Fixwheel z Wrocławia, która specjalizuje się w serwisowaniu oraz regeneracji filtrów DPF.
Filtr DPF ma ogromny wpływ na bezproblemową eksploatację samochodu. Dlatego warto stosować podane wyżej zasady i dbać o utrzymanie tego elementu w idealnym stanie. To pozwoli zachować komfort użytkowania auta i pomoże uniknąć w przyszłości kosztownych napraw.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana