Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Instalacja LPG – czy wciąż się opłaca?
Ceny etyliny i ON w Polsce w stosunku do wysokości średnich zarobków są wysokie. Przekłada się to więc na wysoką liczbę użytkowników pojazdów z instalacją LPG: według badań mamy ich najwięcej w Europie – nawet 2,5 mln. Instalację LPG można założyć w wielu warsztatach motoryzacyjnych, stacjach obsługi, na rynku jest też coraz więcej modeli samochodów z fabrycznie wbudowaną instalacją LPG. Czy montaż instalacji LPG w samochodzie jest wciąż opłacalny?
Jeśli nie mamy instalacji fabrycznej, trzeba zainwestować w jej montaż ok 3,5 tys. zł (im lepsze komponenty instalacji, tym lepiej ona działa). Do eksploatacji dochodzą nieco wyższe koszty przeglądu i niezbędnej wymiany filtrów gazu (fazy lotnej – co 15 tys. km, fazy ciekłej – 10 tys. km), dobór właściwych wtryskiwaczy oraz wymiana innych elementów eksploatacyjnych powiązanych ze spalaniem gazu. Pomimo tych wydatków, kosztów spalenia benzyny na rozruch oraz samego spalania, które jest wyższe o około 30% od benzyny okazuje się, że i tak jazda z instalacją LPG jest bardziej opłacalna od eksploatacji samochodu tylko w oparciu o zasilanie w benzynę. Gaz zwraca się już po kilku sezonach użytkowania. Kiedy warto założyć gaz do swojego auta?
Przeczytaj również: Kiedy i dlaczego warto zainwestować w LPG w samochodzie?
Dla kogo autogaz?
Montaż instalacji LPG poleca się głównie tym, którzy dużo jeżdżą, zarówno po mieście (na przykład taksówkarze, przewóz osób, kurierzy, dostawcy) jak i w trasie (przedstawiciele handlowi, monterzy, serwisanci) – ich rachunek ekonomiczny przemawia za autogazem. Montaż instalacji LPG będzie także na rękę tym, których pojazdy mają dużą pojemność skokową i po prostu są paliwożerne. Do „zagazowania” chętnie wybierane są także starsze modele samochodów: nowe, naszpikowane elektroniką wozy nie zawsze dobrze sobie radzą z alternatywnym źródłem zasilania lub koszty montażu instalacji są na tyle wysokie, że przestają się opłacać. Komu odradzić montaż gazu? Przede wszystkim właścicielom nowych pojazdów oraz tych o bardziej skomplikowanych silnikach – tu montaż będzie nieopłacalny. LPG nie poleca się także osobom, dla których przyspieszenie i dynamika jazdy mają znaczenie – tu pojazd z napędem gazowym będzie spisywał się nieco mniej żwawo.
Przeczytaj również: Instalacje gazowe IV generacji. Elementy składowe
Przeczytaj również: LPG w nowym samochodzie. Kiedy to się opłaca?
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana