Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Dlaczego olej napędowy dobrze sprawdza się w silnikach wysokoprężnych?
W motoryzacji stosuje się wiele paliw. Cechują się one określonymi zaletami i wadami, mają wyjątkowe właściwości. Olej napędowy nie jest w tym przypadku wyjątkiem. Pojazdy z silnikiem diesla są uznawane za dość oszczędne. Przyjmuje się bowiem, że są one tańsze w użytkowaniu z uwagi na lepsze przełożenie spalonych litrów na odległość, którą można nimi przejechać. Dowiedz się, z jakich powodów olej napędowy dobrze się w nich sprawdza!
Charakterystyka oleju napędowego
Olej napędowy to paliwo przeznaczone do silników wysokoprężnych. Jego skład to mieszanina węglowodorów parafinowych, naftalenowych i aromatycznych wydzielanych z ropy naftowej w specjalistycznych procesach destylacyjnych. Jest on wytwarzany w okresie letnim, przejściowym i zimowym, a jego parametry są dostosowane do bieżących warunków atmosferycznych.
Przeczytaj również: Co to jest AdBlue?
Na rynku znajduje się kilka rodzajów oleju napędowego. Najpopularniejsze to:
olej napędowy letni – wytwarzany w okresie od 16 kwietnia do 30 września. Jego temperatura zablokowania zimnego filtra jest nie wyższa niż 0°C,
olej napędowy przejściowy - produkowany w okresie od 01 marca do 15 kwietnia oraz od 01 października do 15 listopada. Jego temperatura zablokowania zimnego filtra jest nie wyższa niż -10°C,
arktyczny olej napędowy, określany mianem zimowego - produkowany od 16 listopada do końca lutego. Jego temperatura zablokowania zimnego filtra jest nie wyższa niż -20°
Znaczenie oleju napędowego dla silnika wysokoprężnego
Olej do silnika wysokoprężnego musi cechować się odpowiednią liczbą cetanową. To wartość, która określa zdolność oleju napędowego do samozapłonu. Jest to paliwo, które nie zatyka ani nie uszkadza układu wtrysku paliwa. Wiele jego rodzajów jest przystosowanych do każdego samochodu, mają optymalne właściwości. Droższe mieszanki, zawierające elementy uszlachetniające, mogą poprawiać pracę silników i przyczyniać się do utrzymania w czystości układów wtrysku.
Jak wskazują specjaliści firmy EL-BO Paliwa silnik wysokoprężny działa na podstawie pracy tłoka, który spręża powietrze. Dzięki temu temperatura wzrasta i następuje wtrysk paliwa pod dużym ciśnieniem. W efekcie dochodzi do zapłonu. Dobre rozpylenie paliwa sprawia, że szybko ono odparowuje i tworzy wraz z powietrzem gaz, który ulega samozapłonowi. W ten sposób silnik jest uruchamiany. Dobrej jakości oleju napędowego nie są w stanie zastąpić inne paliwa, np. popularne mieszanki bio. Uważane za ekologiczny substytut, stwarzają zagrożenie uszkodzenia silnika z uwagi na fakt, iż są silnym rozpuszczalnikami.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana