Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Dlaczego należy czyścić klimatyzację w samochodzie?

Komfort termiczny podczas jazdy jest bardzo istotny i dziś ciężko wyobrazić sobie jazdę samochodem bez klimatyzacji, dlatego stanowi ona element standardowego wyposażenia aut. Uzupełnianie klimatyzacji to nie wszystko – aby mogła sprawnie działać, należy ją jeszcze regularnie czyścić i serwisować. W tym artykule wyjaśniamy, dlaczego należy czyścić klimatyzację i jak wygląda jej serwisowanie.
Czyszczenie klimatyzacji samochodowej a nasze zdrowie
Funkcję wymiennika ciepła w klimatyzację pełni parownik. Powietrze, które przez niego przepływa, ulega schłodzeniu, a następnie dostarczane jest do kabiny pojazdu. Ponieważ parownik pracuje w warunkach dużego zawilgocenia, mogą się na nim kolonizować bakterie, grzyby i roztocza, które wiatrak nawiewa wprost to kierowcy i pasażerów. Ponadto w klimatyzacji samochodowej znajduje się filtr kabinowy, na którym gromadzą się brud, martwe owady, pył z klocków hamulcowych i opon, piasek czy kurz, które dodatkowo sprzyjają rozwojowi drobnoustrojów. Z tych powodów klimatyzacja powinna być poddawana regularnemu czyszczeniu, aby nie stanowiła zagrożenia dla naszego zdrowia. Jeżeli po uruchomieniu silnika z nawiewów wydobywa się nieprzyjemny zapach, na desce rozdzielczej pojawia się osad (zwłaszcza w okolicy nawiewów przedniej szyby), to znak, że należy niezwłocznie wyczyścić klimatyzację. Zaniedbanie tej kwestii może być niebezpieczne w skutkach. Zanieczyszczone powietrze w kabinie może spowodować bóle głowy, problemy z oddychaniem, uporczywy kaszel, zapalenie oskrzeli lub płuc, a u osób cierpiących na astmę czy alergię znacząco nasilić objawy choroby. Oprócz tego regularnie wdychane grzyby i bakterie mogą doprowadzić do zapalenia gardła i zatok, stanów zapalnych skóry, a nawet grzybiczego zapalenia płuc oraz legionellozy.
Czyszczenie i serwisowanie klimatyzacji samochodowej a spadek jej wydajności i awarie
Wydajność klimatyzacji w samochodzie może stopniowo maleć w wyniku ubytku czynnika chłodzącego. W skali roku, przy normalnej eksploatacji, powinno go ubywać około 10 do 15%. Jeżeli zachodzi potrzeba nabijania klimatyzacji częściej niż raz na 2 lata, ubytek jest dużo wyższy, a spadek wydajności klimatyzacji wyraźnie zauważalny lub chłodzenie jest przerywane, to znak, że należy udać się do serwisu. Ubytek czynnika chłodniczego może także dać o sobie znać, gdy sprężarka nie uruchamia się bezpośrednio po jej włączeniu. Oprócz uszkodzenia sprężarki przyczyną awarii klimatyzacji również może być więc zabrudzony lub zawilgocony układ.
- Czystość całego układu warunkuje sprawne działanie klimatyzacji i przedłuża jej żywotność, a także pozwala zapobiec wzrostowi zużycia paliwa. Jeżeli więc nie będziemy regularnie czyścić klimatyzacji, narazimy się na dodatkowe koszty ponoszone na paliwo lub związane z całkowitą naprawą bądź wymianą klimatyzacji, co jest o wiele droższe od usługi serwisowej
– informuje nasz rozmówca z nieautoryzowanego serwisu Serwis Ford Sławek.
Jak przebiega serwisowanie i czyszczenie klimatyzacji w samochodzie?
Czyszczenie i odgrzybianie klimatyzacji należy powtarzać co 12 miesięcy, na początku wiosny, gdy wilgoć w powietrzu jest niższa niż jesienią i zimą. Te czynności to podstawa serwisowania klimatyzacji samochodowej. Specjalista w warsztacie samochodowym bądź serwisie wybiera odpowiednią metodę na podstawie stopnia zanieczyszczenia parownika i może oczyścić klimatyzację przy pomocy specjalnej pianki, urządzenia emitującego ultradźwięki bądź ozonowaniu wnętrza pojazdu. Mechanik opróżnia układ z czynnika chłodzącego, czyści czynnik i układ klimatyzacji z wody, a następnie wykonuje próbę szczelności układu. Dopiero wówczas ponownie nabija klimatyzację i napełnia czynnik chłodzący, po czym sprawdza stan przewodów i paska klinowego sprężarki. Następnie wyjmuje stary filtr kabinowy, czyści kanały wentylacyjne, montuje nowy filtr, po czym sprawdza ciśnienie układu i ewentualne wycieki. Na koniec mierzy temperaturę na wylotach powietrza w kabinie. W tym momencie klimatyzacja jest już po pełnym serwisie, czysta, wolna od drobnoustrojów i można ją bezpiecznie użytkować.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana