Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Dlaczego filtry DPF się zapychają?
Filtr cząsteczek stałych to jeden z elementów składających się na układ wydechowy. Tę część stosuje się w silnikach wysokoprężnych, a jej zadaniem jest oczyszczanie spalin z sadzy i popiołu. Najczęstszymi awariami, do jakich dochodzi w filtrach DPF, jest ich zapychanie się. Sprawdź, co jest przyczyną nieprawidłowych sytuacji. Dowiedz się, jak można im zapobiegać.
Filtr cząstek stałych. Czym dokładnie jest DPF?
Popularne określenie DPF dotyczy filtra cząstek stałych, który jest częścią układu wydechowego w silnikach typu diesel. Element ten w podobny sposób jak katalizator bierze udział w procesie polegającym na oczyszczaniu spalin. Przyczynia się więc do znacznego spadku emisji szkodliwych elementów do środowiska. Filtr DPF wyglądem przypomina niepozorną puszkę, w której zamontowany został system równolegle do siebie ułożonych kanałów. To właśnie w nich odkładają się pozostałości sadzy. W zależności od konstrukcji silnika oraz modelu samochodu filtr DPF znajduje się za katalizatorem lub razem z nim w jednej puszce.
Przeczytaj również: Jakie są koszty związane z czyszczeniem DPF w porównaniu z wymianą filtra?
Dlaczego DPF ulega zapchaniu?
- Sytuacja, w której dochodzi do awarii filtra DPF, związana jest z nadmierną ilością sadzy, jaka się w nim odkłada. W celu przywrócenia jego prawidłowego działania konieczne jest spalenie cząsteczek DPF. W przypadku jazdy na krótkich odcinkach filtr nie ma możliwości prawidłowego funkcjonowania. Nadmierna ilość zanieczyszczeń prowadzi do zatkania się tej części, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić również do zatarcia się silnika – podkreśla specjalista z firmy REGENERACJA FILTRA CZĄSTEK STAŁYCH DPF FAP.
Do najczęstszych objawów zatkania filtra zalicza się:
- spadek mocy silnika,
- pojawienie się lampki ostrzegawczej (w nowych pojazdach),
- nadmierne dymienie z wydechu (na biało),
- przejście samochodu w tryb awaryjny,
- błędne odczyty z silnika,
- zwiększone zużycie paliwa.
Po czym można poznać, że filtr DPF działa prawidłowo?
Filtr DPF powinien samodzielnie oczyszczać się z nadmiaru zanieczyszczeń. Proces ten nazywany jest wypalaniem, podczas którego element rozgrzewany jest nawet do 600˚C. Jest to jednak możliwe tylko w sytuacji, kiedy samochód porusza się z określoną prędkością, na wysokich obrotach. Tego typu warunki jest niezwykle trudno spełnić podczas codziennej jazdy po mieście. Wówczas w pojazdach z silnikiem diesla najczęściej dochodzi do nieprawidłowego procesu spalania, co skutkuje zapchaniem się filtra. Zgodnie z zaleceniami producentów samochodów oraz filtrów w nich montowanych, o wypalanie w filtrze DPF należy dbać co kilka tysięcy kilometrów. Niestety niewielu kierowców stosuje się do tych zaleceń, a to skutkuje awariami.
Przeczytaj również: Na czym polega regeneracja DPF?
Filtr DPF można skutecznie chronić przed zapchaniem. Podstawą jest stosowanie się do zaleceń producenta. Przestrzegając zasad związanych z wypalaniem cząsteczek, unikniesz awarii, a tym samym konieczności jego regeneracji lub wymiany na całkowicie nową część. Dzięki temu sporo zaoszczędzisz.
Przeczytaj również: Jakie filtry samochodowe trzeba regularnie wymieniać?
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana