Materiał Partnera

Czy każde auto nadaje się do chiptuningu?

Czy każde auto nadaje się do chiptuningu?

Nie każde auto ma takie parametry, o jakich myślał właściciel w momencie kupowania. Jednak jak to zwykle bywa, pierwsze skrzypce grają możliwości finansowe. Niemniej jednak w wielu przypadkach jest szansa „podrasowania” auta w taki sposób, żeby zwiększyć moc i moment obrotowy silnika. Poprawia to w znaczący sposób komfort użytkowania, zwiększa przyśpieszenie i paradoksalnie zmniejsza zużycie paliwa. Jak tego dokonać?

Na czym polega chiptuning?

 Sposób na zmianę parametrów silnika, zwany chiptuningiem, to tak naprawdę wprowadzenie pewnych zmian do pamięci komputera sterującego pracą silnika. Parametry, które poddaje się przekształceniu, to najczęściej kąt wyprzedzenia zapłonu lub wytrysku, skład mieszanki paliwowo-powietrznej, ciśnienie wtrysku czy też doładowania. W niektórych przypadkach możliwe jest zwiększenie prędkości obrotowej silnika.

 Jednak nie wszystkie modele aut nadają się do tego rodzaju zabiegów. – Aby przeprowadzić takie działania, silnik w aucie musi być doładowany i wyposażony w złącze OBD2. Trzeba też dodać, że samochód powinien być wyprodukowany po roku 2000 – wyjaśnia przedstawiciel firmy tuningowej Performance Lab . Poza tym, nie przy każdym rodzaju silnika jest to opłacalne. Przykładem może być wyprodukowany seryjnie, benzynowy silnik wolnossący. Wtedy możliwy wzrost mocy silnika wynosiłby tylko kilka procent, co byłoby mało opłacalne.

Co daje chiptuning?

 Pomijając spektakularne efekty polegające na efektownym i szybkim ruszaniu z miejsca, chiptuning sprawia, że w samochodzie zachodzi sporo pozytywnych zmian. Przede wszystkim to o wiele lepszy rozruch ciepłego silnika i optymalnie dopasowane obroty, które usuwają wibracje. W niektórych przypadkach dochodzi do usunięcia filtra cząstek stałych.

Przede wszystkim jednak chiptuning zmniejsza zużycie paliwa. Trudno sobie wyobrazić, że polepszenie mocy silnika skutkuje takim efektem. Jednak prawdą jest, że producent auta podczas projektowania parametrów idzie na kompromis, tymczasem tuning przeprowadzany na hamowni podwoziowej, znosi wszystkie te ograniczenia. Lepsza sprawność spalania skutkuje właśnie spadkiem zużycia paliwa. Jednak warunkiem jest umiarkowana jazda.

Czy zawsze chiptuning jest potrzebny?

Nie zawsze zabieg chiptunigu jest sensowny. Jeżeli planuje się rychłą sprzedaż samochodu, to ewentualne oszczędności nie zdążą zrekompensować poniesionych wydatków. Mało opłacalny może być tuning auta o dużym przebiegu i zużytym silniku. Bywają przypadki trudniejsze, polegające na ocenie opłacalności tuningowania aut ciągnących przyczepy lub samych ciągników. Dlatego każdy przypadek wymaga indywidualnego podejścia do kwestii skuteczności, a co za tym idzie korzyści możliwych do osiągnięcia.

 

Dziękujemy za dodanie oceny

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza:

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję