Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czy da się wyłączyć AdBlue w DAF LF?
W związku z normami dotyczącymi emisji spalin obecnie w pojazdach z silnikiem Diesla jest stosowany płyn AdBlue. Jednak wiele użytkowników DAF LF skarży się na usterki związane z tym systemem, które w rezultacie powodują przejście silnika w tryb awaryjny. Znacząco to utrudnia pracę kierowców. Dowiedz się, czy jest możliwe wyłączenie AdBlue w pojazdach DAF LF.
Czym jest AdBlue?
Płyn AdBlue to nic innego, jak roztwór mocznika o stężeniu 32,5%. Jego działanie polega na wydzielaniu się pod wpływem wysokiej temperatury amoniaku, który wchodzi w reakcję z tlenkami azotu. Celem tego procesu jest zneutralizowanie szkodliwych związków. Słabym punktem AdBlue jest wrażliwość na niskie temperatury. Roztwór mocznika podczas mrozów zamarza i ulega krystalizacji, choć jest to proces podlegający odwróceniu, to często dochodzi w jego wyniku do usterek np. pompy czy zatkanych wtrysków. Należy zachować ostrożność przy nalewaniu płynu, gdyż ma on silne właściwości korodujące. W razie zachlapania karoserii trzeba jak najszybciej usunąć roztwór z powierzchni samochodu.
Najczęstsze awarie systemu AdBlue
Wśród kierowców samochodów ciężarowych często pojawia się niezadowolenie z działania systemów AdBlue. Układ jest szczególnie problematyczny podczas zimy, gdyż płyn zamarza w temperaturze poniżej -11°C. Do najczęściej występujących usterek należą:
- uszkodzenia czujnika NOx,
- zatkanie wtryskiwaczy,
- dysfunkcji ciśnienia pompy AdBlue,
- uszkodzonej instalacji elektrycznej.
Jak informują specjaliści z M-tuning, naprawy wynikające z awarii AdBlue są kosztowne i obciążające dla budżetu przedsiębiorcy. Oprócz tego każda kolejna usterka znacząco obniża moc silnika i może prowadzić do kolejnych uszkodzeń.
W jakich pojazdach można wyłączyć system AdBlue?
Warto pamiętać, że jeżdżenie z niesprawnym bądź wyłączonym systemem AdBlue może narazić kierowcę na kary. Choć stwierdzenie tego drugiego przypadku jest trudne podczas jazdy czy postoju. Awaria systemu AdBlue skutkuje wyświetleniem komunikatu na desce rozdzielczej, co podczas kontroli może być powodem do mandatu. Wyłączenie AdBlue w pojazdach ciężarowych to modyfikacja, dzięki której silnik nie będzie przechodził w tryb awaryjny, a przy tym zmniejszy się zużycie paliwa. Można jej dokonać w samochodach:
- DAF FL, XF i DF euro 5,6,
- Scania euro 5 i 6,
- Volvo euro 5 i FH euro 5,6,
- Man euro 5,6,
- Iveco euro 5,6,
- Mercedes – Benz,
- Renault euro 5,
- Bova VDL.
Po programowym wyłączeniu układu AdBlue nie są wyświetlane komunikaty o awarii, a silnik operuje na pełnej mocy.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana