Co trzeba wiedzieć o homologacji tłumika samochodowego?
Tłumiki samochodowe, inaczej tłumiki wydechowe, są niezbędne do prawidłowego przetwarzania spalin, które wydobywają się z silnika spalinowego auta. Redukują też hałas wydobywający się z maszyny. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, tłumiki samochodowe podlegają homologacji. W naszym artykule opowiemy, co o homologacji mówi unijne prawo oraz jakie znaczenie ma homologacja tłumików w praktyce.
Prawo unijne w kwestii homologacji tłumików samochodowych
Homologację definiujemy w bardzo prosty sposób: to pozwolenie na użytkowanie urządzenia na terytorium kraju, który owo pozwolenie wydaje (przyznawane przez uprawnioną instytucję). Prawo unijne nie zabrania jednak stosowania tłumików bez homologacji. Jak to rozumieć, po co nam zatem homologacja, skoro nie jest wymagana? – Nie będziemy przytaczać formułek z unijnych dyrektyw, a jedynie postaramy się wyklarować, w czym rzecz. Unia Europejska zmierza do tego, by ujednolicać wszelkie obowiązujące przepisy na terenie wszystkich państw. W kontekście omawianych tłumików samochodowych (i nie tylko) w 2007 pojawiła się unijna dyrektywa, która wprowadza wspólnotowe procedury homologacji. Logika wskazuje, że od momentu wprowadzenia dyrektywy każdy kraj powinien przestrzegać wspólnotowych procedur homologacji tłumików samochodowych. Jednak w związku z tym, że przepisy, którymi siebie zarzucamy, nie zawsze są logiczne, to np. w Polsce wspólnotowe procedury obowiązują dopiero od 2013 r.
Homologacja tłumika samochodowego w praktyce. Co nam daje?
Jak dowiedzieliśmy się od specjalistów z warsztatu samochodowego SPEC Auto Serwis z Białegostoku, homologację tłumika w praktyce możemy rozumieć jako gwarancję, że jako nowy produkt będzie spełniał wszystkie wymagane normy. Warunek jest jeden: tłumik musi być odpowiednio dobrany – wówczas spełnia swoje zadanie na 100%, oczywiście do momentu, gdy jest w bardzo dobrym stanie technicznym. Po pewnym czasie eksploatacji każda część samochodowa w jakiś sposób się zużywa i tak też jest z tłumikiem. Dlatego też jeśli po przeprowadzeniu diagnozy samochodowej pracownik warsztatu wskaże usterkę lub złą kondycję tłumika, albo gdy sami stwierdzimy, że coś jest nie w porządku (np. nasze auto jest zbyt głośne), konieczna będzie naprawa lub wymiana części. Zarówno naprawa tłumików, jak i wymiana, to całe szczęście nie są duże koszty. A przecież zależy nam na tym, by nasz pojazd był w jak najlepszym stanie i też nie chcemy płacić mandatów za głośny wydech, czy nadmierną emisję spalin. Zalecamy więc: jeśli konieczna jest wymiana tłumika, zdecydujmy się na taki z homologacją. To najlepsza opcja.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana
Komentarze użytkowników do artykułu
-
wyraźnie bardziej oryginalne niż samo dawanie.. ale czasami nieoryginalne części są jeszcze lepsze i trwają dłużej. kupujemy części online zawsze taniej, va ostatnim razem kupowaliśmy zderzaki, kiedy moja żona nie zaparkowała auta.. wiesz jak to jest