Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Co to jest AdBlue?
Niektóre samochody, przede wszystkim ciężarówki z jednostką napędową Diesla zatrzymują się do tankowania wyłącznie na stacjach, gdzie stoją dystrybutory z napisem AdBlue. Co to za środek i do czego służy? Jakie ma właściwości? Po odpowiedzi zapraszamy do lektury artykułu.
AdBlue to wodny roztwór mocznika o stężeniu 32,5%. Jest to dodatek do paliwa odpowiadający na wprowadzenie norm redukcji emisji spalin w silnikach Diesla (EURO 6), a stosowanych do napędzania samochodów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony. AdBlue wykorzystuje się w ciężarówkach z wbudowanym systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Roztwór dodawany jest pod ciśnieniem do układu wydechowego, ale jeszcze przed katalizatorem. Dzięki temu w procesie katalizacji następuje redukcja zawartych w spalinach trujących dla środowiska tlenków azotu, które rozkładane są na azot i wodę. Dodatek AdBlue zużywany jest proporcjonalnie do stopnia zużycia paliwa. Nie jest substancją szkodliwą, wybuchową, palną ani trującą, ale ma jednak właściwości korozyjne. Krystalizuje się w temperaturze poniżej -11°C, co sprawia, że jego przechowywanie oraz dystrybucja wymagają zastosowania szczególnych technologii. Jakich? Przeczytajmy.
Przeczytaj również: Które paliwo jest lepsze? Sprawdzamy!
Jak przechowuje się AdBlue?
Zbiornik do AdBlue to generlnie zbiornik o budowie jedno- lub dwupłaszczowej z umieszczoną wewnątrz, zatopioną pompą na prąd stały lub na napięcie 230V. Jest wyposażony w prosty system dystrybucji lub dystrybutor bezpośrednio dedykowany do AdBlue. Powinien mieć właz rewizyjny o średnicy minimum 8 cali, dzięki czemu można mieć dostęp do zbiornika bez konieczności zdejmowania jego górnej pokrywy. Zbiornik powinien też mieć system wentylacji/odpowietrzenia oraz grzewczo-chłodzący. Systemy te sprawiają, że preparat utrzyma swoje fabryczne stężenie i właściwości, co ułatwia jego sprzedaż i transport w temperaturach poniżej -11°C. Dodatkowym zabezpieczeniem przed podaniem skrystalizowanego preparatu są wbudowane w instalację filtry. Różne modele zbiorników na roztwór mocznika wyposażane są także w zestawy czujników: np. poziomu cieczy, przepełnieniowy i zapobiegający suchemu biegowi urządzenia, wreszcie w systemy alarmujące o przecieku, zabezpieczenia prądowe dla wszystkich zasilanych urządzeń.
Przeczytaj również: Jak czystość wpływa na efektywność paliwa?
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana