Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Awarie systemu Common Rail – co może pójść nie tak?

Stosowany w silnikach wysokoprężnych system Common Rail już w latach 90. zastąpił tradycyjne pompy wtryskowe. Oznacza to, że kupując stosunkowo nowy samochód z silnikiem Diesla, niemal na pewno pod jego maską znajdziesz rozwiązanie wykorzystujące wspólną szynę wtryskową, czyli właśnie Common Rail. Choć system ten ma wiele zalet, jest także narażony na pewne usterki. Które z nich są najczęściej diagnozowane?
System Common Rail w pigułce
Podstawowym elementem omawianego systemu jest wspólna szyna wtryskowa, która jest połączona przewodami z wtryskiwaczami paliwa. Zastąpiła stosowana przez kilkadziesiąt lat klasyczną pompę wtryskową. System Common Rail jest spotykany przede wszystkim w silnikach zasilanych olejem napędowym, co jest związane ze specyfiką działania tych jednostek.
W silnikach Diesla następuje samoczynny zapłon paliwa pod wpływem wysokiego ciśnienia, dlatego sposób podawania mieszanki musi być inny niż w motorach benzynowych – wyjaśnia specjalista z firmy Turbo Injector.
Common Rail pełni funkcję akumulatora paliwa, które jest w nim magazynowane, a następnie dozowane do wtryskiwaczy za pomocą układu sterującego. Pozwala to na uzyskanie znacznie większej precyzji w podawaniu oleju napędowego, niż miało to miejsce w tradycyjnych silnikach wykorzystujących pompy wstępne i wirowe.
Co może się zepsuć w silniku z systemem Common Rail?
System Common Rail pozwala uzyskać większą wydajność dozowania paliwa, jednak jest delikatniejszy i bardziej podatny na usterki niż tradycyjne układy wtryskowe. Przede wszystkim wymaga stosowania oleju napędowego wysokiej jakości, ponieważ nawet drobne zanieczyszczenia mogą przyczynić się do powstawania uszkodzeń. Niepożądane cząsteczki mogą między innymi uniemożliwić zamknięcie się zaworu sterującego, co doprowadzi do niekontrolowanego wydostawania się paliwa do cylindra. W wyniku takiej usterki niespalone resztki oleju napędowego połączą się z olejem silnikowym, co może skutkować zatarciem się ruchomych elementów silnika.
Uszkodzeniu może ulec również sama szyna wtryskowa. Jej nieprawidłowe działanie zwykle jest związane z powstawaniem nieszczelności, które nie są widoczne gołym okiem, dlatego dość ciężko je zdiagnozować. Przeważnie naprawę takiej awarii rozpoczyna się od wymiany zaworu regulującego ciśnienie, jednak gdy ten zabieg nie przyniesie rezultatu, konieczna jest wymiana całej szyny.
Diagnostyka usterek systemu Common Rail
System wykorzystujący wspólną szyną wtryskową jest dość skomplikowany pod względem technologicznym, dlatego wszelkie awarie Common Rail wymagają zastosowania profesjonalnej diagnostyki. Jedną z metod jest wykorzystanie maszyny, która dostarcza bardzo dokładnych informacji na temat działania każdego z wtryskiwaczy. Można ją wykorzystywać do badania różnego typu elementów, niezależnie od typu zasilania. Takie urządzenia można znaleźć w dobrych serwisach samochodowych.
Dziękujemy za dodanie oceny
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza:
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana